Edwin Wagah egy fiatalember, aki Kenyában, Migori megyében született egy szegény halászfaluban. Szülei sem tehetős emberek, akik megengedhették volna, hogy gyermekeiketjónevű és drága iskolába küldhessék. Azonban a helyi közösség látva Edwin jó képességeit, úgy döntött, hogy segít a tanulmányai folytatásában. A szegény halászok a kevésből is jó szívvel adták oda azt, melynek segítségével a fiú folytatni tudta tanulmányait. A mesterszakot már az Eötvös Lóránd Tudományegyetemen szerezte a Hungary Helps keresztény ösztöndíjának segítségével, így környezetmérnökként végzett. Most szintén egy ösztöndíjjal már doktorandusz hallgató a fenti Egyetemen. Célja, hogy visszatér hazájába, hogy jobb világot teremtsen.
Ugyanakkor tanulmányai közben felvetődött benne egy gondolat: hogyan tudná viszonozni saját közösségének mindazt a támogatást, melyet kapott? Egy gyermekkori élménye vezette őt tovább. Unokatestvére hallássérült. A gyermek sokat szenvedett és sírt a kirekesztettség és elszigeteltség miatt. Nem járt iskolába, közösségbe, a család is nehezen tudta kezelni fogyatékosságát. Edwin szeretett volna segíteni. Hogy jobb élete legyen. Hogy ő is tanulhasson, iskolába, közösségbe járhasson. Ne legyen egyedül. Innen jött az ötlet, hogy támogatókat keressen, hogy kutatást végezzen Migori megyében a fogyatékossággal élők helyzetével kapcsolatban. Majd összeállított egy átgondolt, kutatásain alapuló keretprogramot, mellyel támogatókat keresett Magyarországon. Így jutott el az ADRA Alapítványhoz is.
Kenyában - különösképpen Migori megyében - a fogyatékossággal élő gyermekek ki vannak téve a megbélyegzésnek, a bántalmazás különböző formáinak; kevés lehetőségük van a tanuláshoz; minimális egészségügyi ellátottságban részesülnek; korlátozott a hozzáférésük gyógyászati segédeszközökhöz és számos egyéb kihívással kell szembenézniük, melyek negatívan befolyásolják társadalmi-gazdasági pozíciójukat és jólétüket.
A 2020 októberében végzett szükségfelmérés kimutatta, hogy a területen élő fogyatékkal élő gyermekek 100%-a átélt közvetlen vagy közvetett bántalmazást. A sok kihívás közül az oktatásban való részvétel az akadályok legkritikusabb területe.
A 2019-es Kenyai Statisztikai Hivatal szerint Migori megyében 49 123 fogyatékossággal élő gyermek és felnőtt él.
E problémára válaszként egy Edwin Wagah által alapított, alulról szerveződött nonprofit szervezet, az Ubin-Adam Africa az ADRA Adventista Fejlesztési és Segély Alapítvánnyal, valamint az ADRA Kenyával közösen egy pilot-projekten keresztül javít az említett gyermekek életkörülményein, a kenyai Migori megyében. A programban jelenleg a következő 6 gyermek vesz részt kedvezményezettként:
1. Név: Samuel Odero Amadi
Életkor: 16
Kora ellenére Samuel még csak 4. osztályos az általános iskolában. Ez azért van, mert szellemi elmaradásban szenved. Nagyon lassan tanul és korához képest kisebb termetű. Feje rendellenesen kisebb. Mentális lemaradásához társul a „vicces” formájú kisebb feje, maiért a legtöbb gyerek gúnyolja és ne szívesen van vele egy társaságban. Ennek eredményeképp Samuel legtöbbször magányos és nem szívesen megy iskolába, hogy elkerülje társai csúfolódását. A rendszertelen iskolalátogatás negatív hatással van jegyeire és teljesítményére.
2. Név: Kevin Ochieng Amadi
Életkor: 11
Kevin Samuel Odero Amadi öccse és pontosan ugyanolyan kihívásokkal küzd, mint testvére. Mindketten mentális elmaradásban szenvednek és lassan tanulnak.
Ez az oka annak, hogy 11 évesen kezdte az iskolát, míg osztálytársai feleannyi idősek, mint ő.
A fiúk édesanyja háztartásbeli, aki egy idős, gyengélkedő férfi negyedik felesége, aki maga is járásképtelen, mely miatt nem képes már halászni, ami a család egyetlen jövedelemforrása volt, hatalmas problémába sodorva hat másik gyermekét és többi feleségét is.
3. Név: Michael Clinton Ochieng
Életkor: 15
Michael 8. osztályos tanuló, akinek a bal karja rövidebb, mint a jobb. Osztálytársai kinevetik és bántják őt emiatt. Járni későn tanult meg és mozgása nem volt korának megfelelő. Clintonnak gyakran fája a bal karja, különösen, ha hidegre fordul az időjárás. Részben elég szerencsésnek mondható, mert anyagi segítséget kapott gyógyszerei vásárlásához (fájdalomcsillapítók), de sajnos a szerződés, mely egy adományozóval kötötte őt össze, megszűnt. Édesapja a mezőgazdaságban dolgozik, melyet a váratlan időjárási események és a klímaváltozás erőteljesen sújt az adott földrajzi területen.
4. Név: Brandon Oganga
Életkor: 10
Brandon édesanyja nem teljesen fogadja el a fiú fogyatékosságát. Lassabban érti meg a dolgokat és a másokkal töltött egy-egy nyugodt időszak után hirtelen elrohan. Lába rendellenes fejlettsége miatt (görbe és rendellenes alakú) gyakran elesik és a térdeit használva mászik. Voltak esetek, mikor teljes koncentráció-vesztés állt be nála.
Mindemellett Brandon nagyon érzékeny gyerek és elég lassan tanul. Gyakran van távol a társaitól és jobban szeret egyedül lenni.
5. Név: Nicole Given Scovian
Életkor: 15
Given bal karja bénult. Majdnem minden nap szenved társai zaklatásától és gúnyolásától. Gyakran fájdalmai vannak bal karjában. Édesapja több alkalommal vitte őt át másik iskolába, hogy megszabadítsa őt az érzéketlen társak által okozott incidensektől. Gyakran költözniük kellett e miatt, mivel édesapja halászatból teremti elő megélhetésüket és nem tudta megfizetni az utazási költséget.
E programnak 4 fontos része van:
(1). Az oktatáshoz való hozzáférés könnyítése. E projektrésznél tervezünk egy iskolát építeni autista gyermekek részére, valamint tanszereket és tandíjat biztosítani azon fogyatékkal élő gyermekek részére, akik a programunkban részt vesznek. Ezen felül szeretnénk segíteni e gyermekeket, hogy biztosítva legyen a részvételük a tudományos és technológiai oktatásban, valamint a mentorálási programokban.
(2). A helyi közösséggel ismertetni a fogyatékossággal élők jogait. Ezen belül oktatni fogjuk a közösséget és érzékenyítő tevékenységekre fogjuk bevonni a közösség tagjait, hogy csökkentsük a fogyatékkal élő gyermekek megbélyegzését és bántalmazását.
(3) Növelni a célcsoport személyes függetlenségét, azáltal, hogy segítünk abban, hogy elérhetővé váljanak számukra a gyógyászati segédeszközök és technológiák.
(4) A szervezetünkre vonatkozólag növelni a belső forrásokra támaszkodást egy mezőgazdasági telep létrehozásával az iskolánkban, mely a program fenntarthatóságához járul hozzá.
Együttműködésben az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karral
2021. évben az ADRA Alapítvány és az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai kar pályázatot nyújtott be a Hungary Helps ügynökséghez a kenyai oktatás fejlesztése kapcsán. A projektben helyi együttműködő partnerként az ADRA Kenya, valamint az Ubin Adam Afrika szervezett működik közre. A projektben Migori megyében 5 általános iskola kiválasztása történt meg, melynek működéséről a szakemberek előzetes információt kaptak a helyi partnerektől. A projekt célja, hogy ezen intézményeket alkalmassá tegye az inkluzív oktatás beindítására, melynek során a különleges igényű és fogyatékossággal élő gyerekek együtt tanulnak az átlagos képességű gyerekekkel.
Az ADRA-ELTE csapata 2022. szeptember 25. napján Kenyába utazott, hogy a kiválasztott 5 intézményben:
- szűréseket végezzen látás, hallás, mozgás és tanulási képességek területein, így kiszűrve a rejtett hátrányokat;
- a szülők és a tanárok számára instrukciókat adjon a kiszűrt gyermekekkel történő foglalkozás kapcsán;
- a tanárokat elindítsa azon az úton, hogy meglévő erőforrásaikat hogyan használják fel a különleges igényű és fogyatékossággal élő gyermekek oktatása irányában.
Ha szeretné támogatni az ADRA kenyai projektjét, az a lap tetejére görgetve a jobb oldalon található PayPal gomb segítségével, vagy a 11707024-20425539 szálaszámra utalással megteheti. A megjegyzésbe kérjük feltüntetni: SUNCEP.
Köszönjük!